امروز

ساعت و تاريخ

ساعت و تاريخ

ژئو توریست و جاذبه های گردشگری

ژئو توریست

جاذبه های گردشکری معدن دوپلان

آنچه که استان چهارمحال و بختیاری را در نظام گردشگری ملی کشور متمایز از دیگر استان ها می نماید موقعیت فضایی، مکانی آن می باشد . منابع غنی آبی همراه با تنوع ژئومورفولوژیکی به خلق چشم اندازهای بی بدیل طبیعی در سایر نقاط این استان منجر شده که در کمتر جایی از کشور پهناورمان میتوان از آن سراغ گرفت. از طرفی استقرار این استان در بین دو استان با منابع و جاذبه های غنی تاریخی، فرهنگی (اصفهان و خوزستان ) به تکمیل زنجیره جاذبه ها در سه عرصه طبیعی و تاریخی ، انسان ساخت و تقویت نقش هم افزایی آنها در پیوند با یکدیگر منجر گردیده است.
محدوده ی دوپلان با واقع شـــدن در بام ایران (اســـتان چهارمحال و بختیاری) و برخورداری از ویژگی های طبیعی و چشـــم اندازهای منحصـــر به فرد، مورد توجه گردشگران از سراسر کشور قرار خواهد گرفت.
ویژگی های توپوگرافی و ژئومورفولوژیک زمین در این منطقه به شکلی است که می توان عملکردهای گردشگری خاصی را به راحتی در آن ایجاد نمود. با این وصف استان چهارمحال و بختیاری تا به امروز آنطور که شا یسته است نتوانسته نقش خود را در نظام گردشگری ملی و منطقه ای ایفا نماید.
مجموعه گردشگری معدن دوپلان با توجه به قابلیت های این بخش ، برخود لازم می داند تا زمینه ها و بستر جلب و جذب گردشگران ملی و بین المللی را فراهم نموده و با رویکرد توسعه پایدار، در توسعه و بالندگی منطقه نقش چشمگیری ایفا نماید. معدن دو پلان در جوار جنگل های بلوط ، دارای آب و هوای کوهستانی با زمستان های برفگیر و تابستان های معتدل است.
  • اگروتوریسم
  • اکوتوریسم
  • ژئوتوریسم

 

مزیت های مجموعه تفریحی گردشگری استقلال دوپلان

معدن دوپلان

بانجی جامپینگ

رفتینگ

پاراگلایدر

شایان ذکر اســت که این منطقه علاوه بر چشــم انداز زیبا و ویژگیهای منحصــر به فرد از نظر هم جواری با جاده اصــلی، وجود تأســیســات زیربنایی از قبیل آب لوله کشی، خطوط انتقال نیرو و … از جمله کاملترین مجموعه های موجود در منطقه به شمار می رود.
ویژگی دیگر این منطقه، نزدیکی به مراکز سکونت گاهی که خود دارای جاذبه های تفریحی بی نظیری هستند می باشد، یکی از این مراکز اصلی روستای دوپلان می باشد که مأمنی شده است برای تفریحاتی همچون بانجی جامپینگ، پل معلق و … که سالانه گردشگران ماجراجو و طبیعت دوست بسیاری را به خود جذب می کند که یکی از مشکلات بنیادی این گردشگران در این منطقه کمبود و یا شاید نبود مراکز اقامتی می باشد. با این حال نتایج و آثار مثبت عملکردهای گردشگری در این منطقه از یک سو، و از سوی دیگر بیان نیاز بازدیدکنندگان از منطقه به تجهیزات و تسهیلات اقامتی گردشگری برای لذت هر چه بیشتر از طبیعت، خود گویای ضرورت اقدام در این زمینه می باشد.

جهانگردی پایدار یعنی گردشگری که از لحاظ اقتصادی موفقیت آمیز است اما منابعی را که آینده گردشگری نیز به آنها بستگی دارد بویژه محیطزیست، فضای کالبدی و بافت اجتماعی جامعه میزبان را ویران نمیکند. نظری به رویکردهای نو گردشگری در دنیا نشان میدهد که دانشمندان علوم گردشگری در تعریف گردشگری پایدار سه اصل مهم را مورد تأکید قرار میدهند که عبارتند از:
  • حفظ و دوام
  • گردشگری پایدار
  • تعادل
۱٫ کیفیت گردشگری پایدار: که میتواند تجربهای با کیفیت بالا به گردشگر یا مسافر منتقل کند. در این خصوص بهبود کیفیت زندگی جامعه میزبان و حفظ کیفیت محیط در اثر رعایت کردن شاخصه ای پایداری در گردشگری دست آوردی حائز اهمیت است.
۲. حفظ و دوام: گردشگری پایدار، دوام منابع طبیعی که اساس و پایه وجود آن بوده است و همچنین حفظ و دوام فرهنگ جامعه میزبان را که منشاء تجربیات ارزنده آن تضمین میکند. ، میشود
۳. تعادل: گردشگری پایدار بین نیازهای صنعت گردشگری، حمایت از محیط زیست، فضای اجتماعی و جامعه محلی نوعی تعادل و توازن برقرار میکند.
در گردشگری پایدار بین هدفهای متقابل و مشترک گردشگران، مسافران، جامعه میزبان و مقصد یا محلی که پذیرای گردشگران است نوعی همکاری و تشریک مساعی به وجود میآید. در حالی که در گذشته این عوامل دارای هدفهای متفاوت و گاهی متضاد بودند.

پروژه مجموعه تفریحی-گردشگری استقلال (دوپلان)

به منظور ایجاد مجموعه ای تفریحی و اقامتی برای گذراندن اوقات فراغت مردم از یکسو و جذب منابع مالی جهت توسعه گردشگری در استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان اردل از سوی دیگر مطرح گردیده است. اجرای این پروژه باعث توسعه و افزایش گردشگری در منطقه و همچنین افزایش سطح رفاه و بالا رفتن فرهنگ آن میگردد. ضرورت و اهمیت انجام این مطالعات ازآنجا ناشی میشود که با وجود اینکه شهرستان با داشتن ویژگیهای خاص جهت توسعه پایدار اکو توریسم و اگروتوریسم، میتواند نقش فعال تری را در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه ایفا نماید و خوشبختانه اداره کل میراث فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری نیز به این منطقه صنعتی و سرشار از قابلیتهای گردشگری ورود پیدا کرده و با ایجاد ایستگاه کایت سواری در همجواری این محدوده تلاش دارد که گردشگران ماجراجو را به این منطقه جذب نماید و بیانگر برنامه ریزی و استفاده بهینه از قابلیت های منطقه می باشد.

مزیت های مجموعه تفریحی گردشگری استقلال دوپلان:

برخی از مراکز و جاذبه گردشگری همجوار با مجموعه : همجواری جاده شهرکرد به خوزستان/ تالاب چغاخور / روستای دوپلان شامل رفتینگ در رودخانه ارمند، بانجی جامپینگ/ پل معلق و کابل پرواز / جنگل های بلوط و سایت پاراگلایدر
امکانات مجموعه در وضعیت موجود: ۹دستگاه سوییت با دید کوه های هلن و رود ارمند، / رستوران / کافی شاپ خاص! / آلاچیق / مسیرهای پیاده روی و کوه پیمایی / امکان بازدید از تونل معدن
فاز۲ مجموعه : اقامتگاه ویلایی / اقامتگاه سیاه چادر / مجموعه تجاری و سوغات / مجموعه تفریحی ، ورزشی.

مجموعه گردشگری استقلال (دوپلان) دارای جاذبه های گردشگری منحصر به فردی می باشد که برنامه ریزان را برآن میدارد که نگاه چند بعدی به ایجاد و توسعه صنعت گردشگری داشته باشند ، از مهمترین پتانسیل های موجود در منطقه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگروتوریسم
  • اکوتوریسم
  • ژئوتوریسم

ژئوتوریسم:
گردشگری آگاهانه و مسئولانه در طبیعت با هدف تماشا و شناخت پدیده ها و فرآیندهای زمین شناختی و آموختن نحوه شکل گیری و سیر ، ژئوتوریسم آشنایی با پدیده های زمین شناختی و ارزش ، تکامل آنهاست، یکی از اهداف ژئوتوریسم آموزش مفهوم های پایه علوم زمین به همگان به ویژه کودکان و نوجوانان است آنها موجب احساس نزدیکی بیشتر با زمین و طبیعت و افزایش حس مسئولیت فردی و اجتماعی افراد نسبت به حفاظت از این پدیده ها خواهد شد.
اکوتوریسم:
از فضاهای طبیعی و یا کم و بیش آلوده نشده با هدف نگرش به مناظر، صحنه ها، گیاهان و جانوران منطقه بازدید میشود ، عکاسی و کمپینگ و راهپیمایی به قصد تفریح و غنای علمی و فرهنگی و ماجراجویی از فعالیتها و اهداف آن است، اکوتوریسم شامل مسافرت به نواحی طبیعی و با جاذبه های اکولوژیکی است که تحت هدایت و راهنمایی و بقصد مشاهده حیات وحش و فراگیری درباره محیط پیرامون صورت میگیرد ..
اگروتوریسم:
بسیاری از کشاورزان و دامداران، به موجب عواملی مانند تغییرات اقلیمی (و کاهش تولید محصولات کشاورزی) و رقابت جهانی در تلاش بوده اند تا فعالیت ها و عملیات کشاورزی خود را به منظور اقتصادی و درآمدزایی ماندگار نمایند، بدین منظور روستاییان و کشاورزان دارای مزارع کوچک و کم بازده با بکارگیری یک رویکرد و رهیافت کارآفرینی جدید جهت متنوع سازی فعالیت های کشاورزی و اقتصادی خود فراتر از تولید محصولات کشاورزی و به خصوص در ارتباط با توسعه ی منابع دامداری و زراعت برای گردشگری کشاورزی و همچنین علاقه روبه رشد در بین گردشگران در تجربه کردن فعالیت های مزرعه ای و دامداری، باعث شده تا بخش توریسم روستایی، اکوتوریسم و اگروتوریسم در صنعت توریسم شکل گیرد

 

موقعیت های مجموعه تفریحی گردشگری استقلال دوپلان

بانجی جامپینگ و پل تاریخی دوپلان
رفتن به موقعیت مکانی محل

رفتینگ هیجانی دوپلان

رفتن به موقعیت مکانی محل

پاراگلایدر دوپلان

رفتن به موقعیت مکانی محل

مهمانسرای معدن دوپلان

رفتن به موقعیت مکانی محل

تورگشت های تفریحی

رزور مکانهای ژئوتوریستی و گردشگری

50%